Vi lever i ett ätstört samhälle

För ett par dagar sen skickades ett pressmeddelande om en ny butik till bland annat bloggarna Colorelle och Flora Wiströms, signerat av en viss Miss Skinny. Vi välkomnar ett smalare ideal vågade de till och med skriva rakt ut under ett par anorektiskt smala ben. Reaktionerna lät sig inte väntas. Flora skrev argt om att det är partikatet som skapar skeva onormala kroppsideal för kvinnor. Ulrika - kvinnan bakom bloggen Colorelle - ifrågasatte istället dagens modeindustri starkt. Men en sak var de överens om: detta triggar ätstörningar. Detta är FEL. Alla är fina precis som vi är utan att vi ska behöva mixtra med vår vikt.
 
Idag kom ett annat pressmeddelande ut från Miss Skinny. Men istället för att välkomna ett smalare ideal gick de ut med budskapet Say bye bye till Miss Skinny tillsammans med en video. Den kan ni se här:
 
 
Miss Skinny är således inte en butik, utan en kampanj för att få folk att haja till. Och reaktioner - det fick dem! Inte bara på bloggar, utan också i tidningar, Twitter och Facebook. Bakom kampanjen ligger Frisk & Fri - riksföreningen mot ätstörningar, som ville uppmärksamma åt vilket håll som utvecklingen går ut.
 
Men, det kan bli bättre! Jag känner en av eldsjälarna. En av mina klasskamrater är nämligen volontär för Frisk & Fri, och vi har haft mååånga diskussioner om ätstörningar, mat och psykisk hälsa under den tid som vi har gått tillsammans på universitetet. I våras gick jag och såg på en monolog gjord av henne om detta, som jag skrev om här i En bubbla av glas-inlägget.
 
"Det spelar ingen hur mycket du väger. Det viktigaste är att du mår bra."

Ovan kloka ord är från början sagda av min mor. Ta till er detta. Tro på det. Sprid budskapet. Tillsammans kan vi förändra!
 

Kommentarer
Postat av: Elli

Håller med om att det är viktigt, men gillar inte kampanjen. Tänker lite som Hanapee: nojesguiden.se/blogg/hanapee/bye-bye-miss-skinny#comments

Hon menar att fokus ÄNDÅ hamnar på utseende, något jag inte gillar heller.

Svar: Jo, såklart finns det kritik mot den här kampanjen, till exempel att fokus hamnar på utseende eller att killars ätstörningar marginaliseras. Det finns många olika sätt att försöka angripa det här problemet, alla har för- och nackdelar så även om de hade valt en annan typ kampanj skulle den också kritiseras. Man kan inte förvänta sig att verkligen ALLA ska vara nöjda, eftersom är en så pass komplex fråga. Den här gången valde de att använda den retorik som också ofta används i modebranschen. Jag tycker ändå att budskapet nås bra fram med den här kampanjen, den är rättfram, oväntad och enkel att förstå - med förhoppningsvis resultatet att ätstörningar diskuteras!
None None

2013-09-25 @ 20:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0